keskiviikko 2. heinäkuuta 2014

Brain test

Mennyt viikko on ollut taas omanlaisensa. Viime torstaina äiti tuli käymään kylässä. Tulin juuri vaunuilemasta kun hän saapui. Iltasella äiti käväisi parin tunnin ajan pois Jamien kanssa tätini luona ja sain sillä välin itse olla rauhassa kotosalla ja touhuta kotijuttuja. Äitin tultua takaisin aloin nukuttamaan pojua yöunille. Äiti meni tätini luokse yöksi.




Perjantaina äiti kävi aamulla pyörähtämässä kylässä, mutta lähti pian jo pois. Muuten meillä oli normaali arkipäivä normaaleine kuvioinensa.




Lauantaina myöskin normaali päivä. Montakohan viikonloppua olen jo viettänyt rauhaisasti yksin Jamien kanssa kotosalla :D...



Sunnuntainakin taas normaali päivä. Ajattelin vain levätä ja nukkua kunnolla maanantaina tulevaa testiä varten, mutta ei se mennyt ihan niin kuin suunnittelin.






Maanantaina heräsin sitten aamulla ja lähdin käymään LKS:llä neurologian poliklinikalla testauksessa. Siinä hommassa kesti kauan, varmaan pari tuntia. Kaikenlaisia hommia minun piti tehdä. Minun piti tehdä kuvan mukaisia kuvioita palikoilla, tämän homman olen tehnyt monesti ennenkin. Hän kertoi kaksi tarinaa ja minun piti kertoa mitä mieleeni niistä jäi. Sitten hän kertoi n. 15 sanaa ja minun piti kertoa ne samat sanat ja tätä toistettiin muutaman kerran jotta muistin kaikki. Hän näytti useamman kuvan ja sain katsoa jokaista aina 10 sekuntia ja sen jälkeen minun piti piirtää se. Lisäksi hän kertoi n. 10 sanaparia ja sen jälkeen hän sanoi aina toisen pareista ja minun piti muistaa sen pari. Tätäkin toistettiin muutaman kerran jotta muistin kaikki. Nämä kaikki toistettiin n. tunnin kuluttua jotta kestomuistia saatiin tetattua. Lisäksi minun piti tehdä haastava testi, jossa minun piti hokea numeroita takaperin tyylillä "kolmesataa kaksikymmentä viisi, kolmesataa kaksikymmentä neljä..." ja samalla piti katsoa rivi kerrallaan niissä olevia pieniä pallokuvoita ja yliviivata jokainen jossa oli 4 palloa. Tässä hän sanoi huomanneensa pientä rotaatiota tai mitä lie olikaan. Muitakin hommia oli vielä lisäksi näitten muiden sekaan. Lopuksi hän kertoi nopeasti huomaamistansa asioista. Hän sanoi muistin toimineen hyvin kuulolla että näöllä ja selkeästi kertaamalla minulle jää asiat hyvin mieleen pitkäksikin aikaa. Suosittelee seurantaa ja kuntoutusta myös jatkossa.

Palasin sitten takaisin kotosalle ja vietin oikein mukavan loppupäivän.


Tiistaina kävin aamulla lastenvalvojan tykönä allekirjoittamassa elatuspaperit. Äityli tuli myöhemmin päivällä kylään ja kävimme pojun kanssa Prismassa mutkan.





Illalla äiti meni taas Jamien kanssa käymään tädin tykönä niin minä sain olla sen pari tuntia rauhassa kotosalla ja tehdä kotihommia. Äiti tuli sitten takaisin ja minä laitoin pojun nukkumaan. Kävin illalla vähän jaloittelemassa ulkona ja oli piristävää päästä kerrankin myöhään ulos nauttimaan rauhallisesta tunnelmasta.




Tänään sitten heräsimme aamulla ja aloitimme normaalit aamutoimet. Äiti meni pojun kanssa jaloittelemaan ja minä tein sillä välin omia juttuja. Kävimme taas kaupassa myöhemmin ja äiti leipoi kampanisuja. Äiti lähti sitten taas kohti Kittilää ja me jäimme Jamien kanssa kotosalle. Jamie nukahtaa nykyään 20.00 pintaan ja herää ensimmäisen kerran 04.00-08.00 välillä. Jos herää 06.00-08.00 aikaan niin syönnin jälkeen enää ei nukuta, mutta jos aikaisemmin herää niin sitten nukutaan vielä toinen pätkä. 12h on nyt maximi määrä mitä on nukkunut putkeen.





Proteesin kanssa on taas tullut ongelmia ilmi, sillä se on tehnyt kunnolliset hiertymät taas tynkä riepuun. Se sama kohta joka hiertyi aijemminkin on taas auki, sekä luun päällä olevaan ihoon on tullut hiertymä. Nyt vain ollaan vaarallisilla vesillä, sillä viimeksi kun tynkä tulehtui oli juuri samassa kohtaa ollut märkäkertymä. Se olikin yksi mahdollinen syy tulehdukseen, joten nyt minun on oltava todella huolellinen ja pitää hyvää huolta jalka reppanasta. Heikko tilanne tosin, koska asianhoitajani jää kesälomalle tämän viikon jälkeen ja Ortoniin pääsen vain äärettömän hyvällä tuurilla tämän kuun lopussa. Pitäisikö minun siis todella jaksaa sinne saakka sinnitellä tämän kipeä jalkani kanssa? Nyt pitäisi melkein jo keksiä äkkiä jokin hätäsuunnitelma. Jotain on tehtävä, sillä en minä halua loppukesää nauttia kivun kanssa...

Lähden perjantaina Kittilään viikonlopuksi ja ensi viikon torstaina on neuvola.

Kuulumisiin!


4 kommenttia:

  1. Etkö saisi esim. terveyskeskuksesta pyörätuolia lainaan? Edes kotiin, niin tynkä saisi lepoa...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Saisin tietenkin, mutta ei sen kanssa onnistuisi vauvan mukana paikasta toiseen meneminen niin helpolla. Parempi näin, mutta pitää vain yrittää muistaa joka kerta istuessa ottaa proteesi pois ja antaa ilmakylpyä tyngälle.

      Poista
  2. Touche. Outstanding arguments. Keep up the amazing effort.


    Here is my website - Fake Louis Vuitton Bags

    VastaaPoista